CHĘTNIE PODRÓŻUJEMY KOLEJĄ
Nowa jakość na pomorskich torach
Po pomorskich torach jeżdżą już nowe pociągi hybrydowe. Składy kursują m.in. na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi kosztowały ponad 127 mln zł. Składy zbudowała firma Newag z Nowego Sącza.
Pierwsze dwa składy przyjechały na Pomorze w czerwcu, a dwa kolejne w sierpniu.
– To była zupełnie nowa jakość na naszych torach. Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Pociągi jadące zelektryfikowaną linią PKM z Trójmiasta do Kartuz zmieniają napęd na stacji Gdańsk Port Lotniczy. Trwa to około minuty, a więc tyle co normalny rozkładowy postój przy peronie.
– Takie składy to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – dodaje marszałek.
Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, w ramach którego projekt otrzymał 65 mln zł, co stanowi połowę ostatecznej wartości inwestycji.
– Cieszę się, że mamy już komplet zamówionych pociągów. Co ważne, kontrakt udało się zakończyć kilka miesięcy przed planem – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Warto jeszcze powiedzieć, że ponad 70 mln Pomorzan skorzystało z pociągów w 2023 roku. Najczęściej w Polsce wybieramy się w podróż pociągiem. Takie dane z funkcjonowania rynku kolejowego w Polsce w 2023 r. przygotował Urząd Transportu Kolejowego.
– Z usług przewoźników kolejowych działających w naszym regionie skorzystało 71,1 mln podróżnych. To drugi wynik w skali kraju. Lepsze jest tylko województwo mazowieckie – podkreśla Leszek Bonna.
Choć pierwsze miejsce Mazowsza dziwić nie powinno. To w końcu jest region stołeczny i ma więcej mieszkańców. Liczba pasażerów na Pomorzu stale rośnie.
– Osiągnęliśmy wynik o ponad 10 mln lepszy niż w 2019, a odnosząc się do roku 2022 liczba podróżnych wzrosła o około 7 mln – dodaje wicemarszałek.
Dodajmy, że w trzecim na podium – województwie dolnośląskim – przewiezionych zostało 36,5 mln pasażerów.
O ile w liczbie przewiezionych pasażerów województwo pomorskie jest na drugim miejscu w kraju, tak jeśli chodzi o liczbę podróży koleją województwo pomorskie jest absolutnym liderem. Mówi o tym wskaźnik wykorzystania kolei.
– To liczba pokazująca, jak często mieszkańcy i turyści w dojazdach do pracy, szkoły czy w trakcie turystycznych wojaży korzystają z pociągów. Na Pomorzu wynosi ona 30,1. To absolutny rekord wśród polskich regionów – mówi Leszek Bonna.
Pomorskie wyprzedza i to o prawie połowę województwo mazowieckie (17,7), a także Dolny Śląsk. Wysoka wartość pokazuje, że Pomorzanie chcą korzystać z ekologicznej i sprawnie działającej komunikacji szynowej.
– Nie bez znaczenia jest też punktualność pociągów. Warto bowiem dodać, że trójmiejska Szybka Kolej Miejska jest po warszawskiej WKD drugim, najbardziej punktualnym przewoźnikiem w Polsce. Aż 98 proc. jej pociągów jechało zgodnie z rozkładem jazdy. Warto też dodać, że zdecydowana większość opóźnień powstawała w wyniku tzw. działań zewnętrznych, jak wypadki z udziałem osób postronnych czy zjawisk pogodowych. Wśród 10 największych stacji w Polsce są dwie z Pomorza. To Gdynia Główna i Gdańsk Główny. Średnio w ciągu doby korzysta z nich ok. 37 tysięcy podróżnych – informuje Aleksander Olszak z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Przeanalizowano również liczbę podróżnych w miastach – stolicach województw. Na drugim miejscu z 18 miast znalazł się Gdańsk, w którym z pociągów skorzystało 49,54 mln pasażerów.
(GR)